0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبلغ قابل پرداخت0.00 گرم
ورود و ثبت سفارش
ثبت نام / ورود

در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد راهنمای خرید طلای آب‌شده بپردازیم. بسیاری از افراد با هدف سرمایه‌گذاری، قصد خرید طلای آب‌شده دارند. در این مقاله علاوه بر ارائه نکات مهم در خرید طلای آب‌شده، چگونگی محاسبه و تفاوت آن با شمش را نیز برایتان توضیح می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آیا خرید طلای آب‌شده مقرون به صرفه است؟

این روزها که در تب و تاب تورم و بالا و پایین شدن قیمت طلا و دلار هستیم، طلای آب‌شده از جمله محل‌های مناسب سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شاید شما نیز شنیده باشید که برای سرمایه‌گذاری در طلا، خرید طلای آب‌شده، انتخاب منطقی و معقولانه است. بله درست است. خرید طلای آب‌شده سرمایه‌گذاری امنی محسوب می‌شود؛ اما در این سرمایه‌گذاری نکاتی وجود دارد که اگر رعایت نشود ضرر و زیان سنگینی متوجه شما می‌شود. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

طلای آب‌شده چیست؟

پیش از اینکه به راهنمای خرید طلای آب‌شده بپردازیم بد نیست بدانید طلای آب‌شده چیست؟
طلای آب‌شده همان طلاهای قدیمی یا شمش‌ها و طلاهای دست دوم می‌باشد که ذوب شده‌اند. طلاهای دست دوم و کارکرده‌ای که قابل فروش نیستند توسط طلافروشان به مراکز ری‌گیری فرستاده می‌شود و در آنجا ذوب می‌شوند.
سود خرید طلای آب‌شده در این است که معمولاً طلاهای زینتی دارای اجرت و کارمزد هستند، در واقع شما باید علاوه بر ارزش طلا، هزینه‌ای را نیز برای اجرت و کارمزد ساخت بپردازید. حتی برای طلاهای زینتی باید مالیات نیز پرداخت کنید؛ اما طلای آب‌شده با توجه به اینکه مالیات و هزینه اجرت و کارمزد ندارد برای سرمایه‌گذاری بهترین گزینه محسوب می‌شود.
به عبارتی زمانی که شما طلای ۱۸ عیار را از طلافروش می‌خرید اگر قصد فروش داشته باشید طلای شما دست دوم محسوب می‌شود؛ اگر آن را بفروشید فروشنده آن را با عیار ۷۴۰ خریداری می‌کند.

طلای آب‌شده از کجا بخریم؟

امروزه خرید و فروش طلا به صورت اینترنتی و حضوری هر دو دارای مزیت‌های بسیار زیادی است. شما می‌توانید طلای آب‌شده را، هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین، خریداری کنید. بسیاری از طلا فروشان، اقدام به فروش طلای عمده آب‌شده می‌کنند. همچنین فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری هستند که طلای آب‌شده در اختیار شما قرار می‌دهند. نکته مهم در خرید طلا به صورت آنلاین، چه طلای زینتی و چه طلای آب‌شده، این است که شما باید به نکات خرید اینترنتی طلا و جواهرات توجه داشته باشید و حتماً باید از فروشگاه معتبر خریداری کنید.

از کجا بفهمیم طلای آب‌شده اصل است؟

باید گفت تشخیص اینکه طلای آب‌شده اصل است یا تقلبی؟ کار بسیار دشواری است؛ زیرا همچون طلای زینتی دارای مارک، مهر یا نوشته‌ای نیست و حتی فاکتور نیز ندارد. همین موضوع خرید طلای آب‌شده را کمی سخت می‌کند.
معمولاً بر روی طلاهای آب‌شده وزن و عیار طلای آب‌شده با ماژیک یا یک برچسب بر روی قطعه طلا نوشته می‌شود و اعتماد کردن به این نوشته‌ها کار درستی نیست. چه کار باید کرد؟ برای اینکه از عیار و اطلاعات درج شده طلای آب‌شده اطمینان حاصل کنید باید با اتحادیه طلای شهر خودتان تماس بگیرید و کد طلای آب‌شده را استعلام بگیرید.

هنگام خریدطلای آب‌شده باید شماره ری‌گیری را وارد کنید. شماره ری‌گیری همان انگ روی طلای آب‌شده است. با این شماره می‌توانید به شناسنامه طلای آب‌شده دسترسی داشته باشید.

انگ زدن چیست؟

هنگام آب کردن طلاهای کارکرده، دست دوم، قدیمی و شمش، مقدار عیار و کد ری‌گیری بر روی طلای آب‌شده حک می‌شود که به آن انگ زدن می‌گویند. باید بدانید خرید طلای آب‌شده بدون انگ اصلاً منطقی نیست و احتمال تقلب دارد.
قیمت طلای آب‌شده را چگونه محاسبه کنیم؟
همانطور که پیشتر گفتیم در خرید طلای زینتی شما طلای ۷۵۰ یا ۱۸ عیار را خریداری می‌کنید و هنگام فروش طلای ۱۷ عیار و ۷۴۰ از شما خریداری می‌شود. برای قیمت گذاری طلای آب‌شده در ایران قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار استفاده می‌شود.
اگر می‌خواهید قیمت طلای آب‌شده را محاسبه کنید باید مظنه و قیمت را بر عدد ۴.۳۳ تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را به دست بیاورید. در محاسبه قیمت طلای آب‌شده، افزایش قیمت طلا به بهانه‌های مالیات، اجرت ساخت یا هر بهانه دیگر واهی و پوچ است.

به رنگ طلا توجه داشته باشید

نکته مهم در خرید طلای آب‌شده این است که ممکن است طلای آب‌شده به رنگ زرد نباشد و شما در برخی از قسمت‌های آن رنگ سیاه، سبز و حتی مسی مشاهده کنید. این رنگ‌ها به خاطر فلز‌هایی است که در طلا وجود دارند؛ در واقع در طلای آب‌شده مقداری ناخالصی وجود دارد که باعث کاهش عیار طلا می‌شود. طلای آب‌شده هر رنگی که داشته باشد بر اساس عیار آن سنجیده می‌شود و رنگ در قیمت طلا موثر نیست.

تفاوت طلای آب‌شده با شمش طلا

طلای آب‌شده همان شمش طلا محسوب می‌شود با این تفاوت که عیار مختلفی دارند. شمش طلا عیار ۲۴ یا خالص دارد و توسط شرکت‌های تولید شمش تولید می‌شود و بر روی آنها کدهای استاندارد وجود دارد. برای شمش طلا وزن‌های استاندارد نیز تعریف شده است و نمی‌توان شمش را در وزن‌های مختلف تولید کرد. یکی دیگر از تفاوت های میان طلای آب‌شده و شمش این است که شمش طلا اجرت و کارمزد دارد اما در طلای آب‌شده هیچ گونه اجرت و کارمزد ساختی دریافت نمی‌شود.

طلای آب‌شده به صرفه است یا سکه؟

با توجه به اینکه در خرید طلای آب‌شده شما مالیات و اجرت ساخت نمی‌پردازید طلای آب‌شده برای سرمایه‌گذاری بهتر است؛ اما در خرید سکه شما باید برای باج و حق ضرب مبلغی را بپردازید. هنگام فروش نیز این مبلغ از آن کسر می‌شود. نکته مهم دیگری که طلای آب‌شده را به گزینه بهتری تبدیل می‌کند این است که قدرت نقدشوندگی طلای آب‌شده بیشتر است.
اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی خرید طلا را دارید خرید طلای آب‌شده را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اما پیش از آن حتماً به راهنمای خرید طلای آب‌شده توجه داشته باشید و قبل از خرید طلای آب‌شده کد آن را از اتحادیه استعلام کنید تا از عیار و اصل بودن طلای آب‌شده مطمئن باشید. در این مقاله از آسوگلد با عنوان راهنمای خرید طلای آب‌شده در تلاش بودیم نکات مهمی را در این موضوع ارائه دهیم. امیدواریم برایتان مفید باشد.