0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبلغ قابل پرداخت0.00 گرم
ورود و ثبت سفارش
ثبت نام / ورود

گواهی سپرده شمش طلا چیست؟ سوالی است که محور اصلی این مقاله می‌باشد. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد گواهی سپرده شمش طلا و چگونگی معاملات آن در بورس کالای ایران برایتان ارائه دهیم. اگر به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای در زمینه طلا و جواهرات فعالیت دارید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله از آسوگلد در تلاش هستیم موجبات سرمایه‌گذاری امنی را در طلا و جواهرات، برایتان فراهم کنیم.
گواهی سپرده چیست؟
پیش از اینکه گواهی سپرده شمش طلا را تعریف کنیم در قدم اول باید بدانید گواهی سپرده چیست؟ گواهی سپرده، اوراق بهاداری است که نشان دهنده این است که فرد مالک، بر مقدار معینی از کالا مالکیت دارد. آنچه که تایید کننده و پشتوانه این اوراق بهادار است، قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود؛ به عنوان مثال اگر شما ۱۰ گواهی سپرده سکه طلا داشته باشید در هر گواهی نیز یک عدد سکه امامی ذکر شده باشد، شما مالک ۱۰ عدد سکه امامی هستید که در انبار یا خزانه نگهداری می‌شود.
شما به راحتی می‌توانید به انبار مربوطه مراجعه کنید. گواهی سپرده را ارائه دهید و هر میزان دارایی خودتان را که در گواهی سپرده ذکر است تحویل بگیرید. در گواهی سپرده این امکان نیز برایتان وجود دارد که آن را به فرد دیگری بفروشید. برای دریافت کالا از انبارها فقط کافیست درخواست ارزیابی را پر کرده و کالای خودتان را دریافت کنید.

گواهی سپرده شمش طلا
گواهی سپرده شمش طلا
گواهی سپرده شمش طلا نیز مانند گواهی‌های سپرده کالاهای دیگر است. با این تفاوت که سرمایه‌گذاری و مالکیت افراد منحصراً بر روی شمش طلا می‌باشد. گواهی شمش طلا یا سپرده شمش طلا سندی است که ارزش آن برابر یک دهم گرم از شمش طلایی یک کیلوگرمی است.
در این گواهی عیار شمش طلا ۹۹۵ می‌باشد. همچنین باید گفت که گواهی شمش طلا با نماد CD1G0B0001از روزهای شنبه تا پنجشنبه در بازار بورس کالا معامله می‌گردد. برای اینکه گواهی سپرده شمش طلای خودتان را از انبار تحویل بگیرید باید حداقل به اندازه یک شمش طلا گواهی داشته باشید.
ضرورت وجود گواهی سپرده شمش طلا چیست؟
سرمایه‌گذاری بر روی طلا و جواهرات از زمان‌های گذشته، در میان مردم عادی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده است؛ زیرا سرمایه‌گذاری در طلا باعث حفظ ارزش و سود مناسب و دردسر کمتر نسبت به سایر محل‌های سرمایه‌گذاری است. در زمان‌های قدیم تنها روش سرمایه‌گذاری بر طلا، خرید فیزیکی طلا بود؛ اما در حال حاضر روش‌های نوینی برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد که یکی از آنها گواهی سپرده شمش طلا می‌باشد.
مدتی پیش، خرید سکه از طریق بورس کالا نیز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طلا بود؛ اما شرایط تغییر کرد و برای سرمایه‌گذاران این امکان به وجود آمد که بتوانند در بورس کالا علاوه بر سکه، بر شمش طلا نیز سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به اینکه در سرمایه‌گذاری بر طلا، به روش سنتی ، ریسک‌هایی وجود دارد؛ از خطر سرقت و مفقود شدن گرفته تا نوسانات بازار و ضرر کردن، تمامی این موارد باعث شد که بستر امنی برای سرمایه‌گذاری در طلا به وجود بیاید.
بورس کالای ایران به خاطر وجود ریسک‌های بسیار زیاد در معاملات طلا تصمیم گرفت معاملات گواهی سپرده شمش طلا را راه اندازی کند. با این گواهی میزان ریسک‌های موجود در بازار کمتر شد. همچنین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و غیرحررفه‌ای با خیالی آسوده‌تر در این عرصه فعالیت دارند.

گواهی سپرده شمش طلا
آیا خرید گواهی شمش طلا محدودیتی دارد؟
بسیاری از افراد می‌توانند شرایط و ضوابط چگونگی سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده شمش طلا را مطالعه کنند و از روش خرید گواهی مذکور اطلاعات کسب کنند. در نتیجه می‌توانند در زمان مقرر یک گواهی شمش طلا را، که معادل یک دهم گرم طلای ۹۹۵ عیار است، خریداری کنند. برای گواهی شمش طلا سقفی وجود دارد و آن ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا می‌باشد.
معاملات گواهی سپرده شمش طلا چگونه انجام می‌شود؟
برای اینکه بتوانید در سپرده شمش طلا سرمایه‌گذاری کنید باید حداقل یک گواهی برابر با یک دهم گرم شمش طلا خریداری کنید. برای اینکه گواهی خریداری شده را از انبار تحویلی بگیرید باید تعداد گواهی‌ها برابر یک شمش طلای کامل باشد. به عبارتی نیاز به خرید ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا دارید. تحویل کالا به شما به صورت کاملاً تصادفی از سوی یکی از انبارهایی که شمش طلا نگهداری می‌شود انجام می‌گردد. برای ورود به این معاملات نیازمند کد بورس کالا دارید. می‌توانید به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری که مجوز معاملات بورسی کالا دارند مراجعه کنید و کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنید.
در خرید گواهی سپرده شمش طلا به این نکته واقف باشید که این گواهی نیز مانند سایر نمادهای بازار گواهی سپرده کالایی، محدودیت و دامنه نوسان دارد. این گواهی‌ها در صورت رعایت شرایط و زیرساخت‌های لازم به صورت آنلاین نیز معامله می‌شود. اگر امکان آنلاین برای شما وجود نداشت می‌توانید از طریق ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران وارد بورس کالا شوید و اقدام به خرید گواهی سپرده شمش طلا کنید.
مراحل خرید گواهی سپرده شمش طلا
برای خرید گواهی سپرده شمش طلا باید مراحل زیر را طی کنید. در قدم اول کد مخصوص بورس کالا را دریافت کنید. سپس برای شارژ دفتر دارایی وجه مشخصی را واریز نمایید. در این صورت شارژ دفتر دارایی مشتری کامل می‌شود و نماد معاملاتی باز می‌گرد. سفارش را به کارگزار ارائه دهید؛ بعد از ثبت سفارش و تطبیق سفارش توسط سامانه معاملات در بورس کالا وجه معامله تسویه می‌گردد.
مراحل پس گرفتن وجه واریزی در صورت عدم موفقیت
اگر موفق به خرید گواهی سپرده شمش طلا نشدید می‌توانید با طی کردن مراحل زیر وجه واریزی خودتان را بازپس بگیرید.
ابتدا از طرف مشتری باید درخواست بازگشت وجه به کارگزار ارائه شود. کارگزار درخواست را بررسی و کارسازی می‌کند. سپس بورس کالا نیز درخواست را کارسازی می‌کند و وجه به شما بازگردانده می‌شود.
چه مدارکی برای خرید گواهی سپرده شمش طلا لازم است؟
برای این کار باید اصل و کپی کارت ملی خودتان را ارائه دهید. فرم احراز هویت را تکمیل و فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در سایت بورس کالا را نیز ارائه دهید. برای این کار شماره حساب بانکی و شماره شبا نیز مورد نیاز است.
در این مقاله با عنوان گواهی سپرده شمش طلا چیست؟ از آسوگلد در تلاش بودیم موجبات سرمایه‌گذاری امن و سودآوری را برایتان فراهم کنیم. در این مقاله با گواهی سپرده شمش طلا، چگونگی انجام معاملات و مدارک مورد نیاز آشنا شدید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و بتواند شما را به سرمایه‌گذاری امن برساند.