0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبلغ قابل پرداخت0.00 گرم
ورود و ثبت سفارش
ثبت نام / ورود

طلا برای قرن ها نماد ثروت و ارزش بوده است. قیمت آن تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و … است. درک و اطلاع از نحوه محاسبه قیمت طلا برای سرمایه گذاران، مجموعه داران و هر کسی که به بازار فلزات گرانبها علاقه دارد ضروری است. در این مقاله راهنمای جامعی در مورد نحوه محاسبه قیمت ارائه شده است.
دانستن نحوه محاسبه قیمت طلا و سکه برای اطمینان از صحیح بودن قیمت آنها ضروری است. همچنین زمانی که طلافروش قیمت سکه و طلا را محاسبه می کند، می توانید از صحت قیمت پیشنهادی کاملا مطمئن شوید. به عنوان مثال، وقتی می خواهید به صورت حضوری طلا یا سکه بخرید، از روند محاسبه قیمت آنها مطلع هستید و هیچ مبنایی برای تقلب وجود نخواهد داشت.
از دیگر مزایای دانستن نحوه محاسبه قیمت طلا این است که می‌توانید میزان سرمایه گذاری فعلی خود در طلا را تخمین بزنید. پس برای دانستن نحوه محاسبه قیمت طلا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فرمول محاسبه قیمت طلا
قیمت نهایی هر قطعه زیورآلات طلا که خریداری می شود در واقع مجموع وزن طلا با سود فروش طلا و مالیات بر ارزش افزوده است. فرمول کلی نحوه محاسبه قیمت طلا را به شما معرفی کردیم اما برای درک کامل روش محاسبه قیمت طلا به بررسی تمامی مولفه های ذکر شده نیز خواهیم پرداخت تا به خوبی با آن ها آشنا باشید.
۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

وزن طلا
وزن طلا یکی از عوامل مهم در محاسبه قیمت طلا است. هنگامی که میخواهید قیمت طلا را در طلافروشی محاسبه کنید، باید وزن طلا را به درستی مورد ارزیابی قرار دهید. وزن طلا به واحد گرم یا اونس اندازه گیری می‌شود. یک گرم طلا معادل 0.032 اونس است. قیمت هر اونس طلا به صورت جهانی یا به دستور اتحادیه طلا تعیین می شود.
حال برای محاسبه قیمت نهایی یک قطعه طلا، اولین قدم این است که مقدار گرم طلای مصرف شده در آن قطعه را بررسی کنید. هرچه وزن طلا مصرف شده در قطعه بیشتر باشد، قیمت نهایی نیز بیشتر خواهد بود. مثلاً اگر وزن طلای شما ده گرم باشد، قیمت هر گرم طلا در این ده گرم ضرب می شود. با این کار ارزش طلای استفاده شده در آن قطعه مشخص می شود. سپس نوبت پرداخت است.

اجرت یا دستمزد
اجرت به هزینه پرداختی به کارگاه های طلا برای ساخت هر قطعه طلا و جواهرات گفته می شود. اما این کارمزد قبلاً توسط فروشنده طلا پرداخت می شود و سپس هنگام فروش به مشتری، مبلغ دستمزد پرداختی به پول طلای خام اضافه می شود.
به طور کلی دستمزد مبلغ مشخص و معینی ندارد و بیش از هر چیز به فروشنده طلا و مبلغ پرداختی برای خرید هر گرم طلا از کارگاه های طلا بستگی دارد. در عین حال در بیشتر مواقع دستمزد جواهرات به صورت درصدی محاسبه می شود. در حالت محاسبه درصدی دستمزد، میزان دستمزد با توجه به نوسانات قیمت طلا تغییر می کند. یعنی اگر قیمت طلا بالا رفت، دستمزد بالا می رود و اگر قیمت طلا کاهش یابد، دستمزد به همان میزان کاهش می یابد.
طلا فروشان به ازای هر گرم طلا با توجه به قیمت روز طلا مقداری دستمزد دریافت می کنند. برای محاسبه مبلغ نهایی دستمزد باید، مقدار دستمزد در وزن خالص طلا ضرب شود تا مبلغ نهایی دستمزد به دست آید. سپس مقدار دستمزد به ارزش طلای خام اضافه می شود و از این طریق قیمت وزن طلا به دست می آید.

سود فروشنده طلا
مطابق اظهارات نائب رئیس اتحادیه طلافروشان، سود طلافروشان به نسبت ۷ درصد است. این به این منی است که طلافروشان در هر معامله، حدود ۷ درصد از قیمت طلا را به عنوان سود دریافت می کنند. بنابراین، می توان با توجه به قیمت روز طلا، قیمت فروش و مقدار فروش، سود را محاسبه کرد. روش محاسبه آن بدین صورت است که پس از تعیین ارزش وزن طلا، هفت درصد از مقدار کل تعیین شده به عنوان سود حاصل از فروش طلا به کل مبلغ اضافه می شود.
قیمت طلا + اجرت ساخت = عدد به دست‌آمده × ۷ درصد = سود طلافروش

مالیات بر ارزش افزوده
آخرین مرحله برای درک کامل نحوه محاسبه قیمت طلا این است که درباره مالیات بر ارزش افزوده بدانید. نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک نرخ ثابت است که توسط اتحادیه طلافروشان تعیین می شود و 9 درصد است. یعنی پس از تعیین ارزش وزن طلا، نه درصد از کل مبلغ به عنوان مالیات به بهای تمام شده وزن طلا اضافه می شود.
نکته ای که در اینجا باید گفت این است که از سال 1400 تصویب شد که مالیات بر ارزش افزوده نه به خود طلا بلکه فقط به دستمزد و سود تک فروشی پرداخت شود. این باعث کاهش قیمت نهایی برای خریداران خواهد شد. می توان گفت این موضوع نه تنها به نفع خریداران بلکه به نفع طلافروشان نیز می باشد.

مبلغ نهایی
اکنون که با تمام اجزای مهم نحوه محاسبه قیمت طلا آشنا شدید. شما به راحتی می توانید قیمت طلا را خودتان محاسبه کنید. در پایان لازم به ذکر است که فرمول محاسبه طلای نو با طلای دست دوم و شکسته یا حتی ذوب شده متفاوت است. بنابراین این فرمول فقط برای طلافروشان در محاسبه قیمت طلای هجده عیار استفاده می شود. حتی باید گفت که این فرمول در طلای 24 عیار استفاده نمی شود زیرا قیمت طلای 24 عیار با طلای 18 عیار متفاوت است.

نحوه محاسبه قیمت طلای 24 عیار
قیمت طلا به عیار 24، یعنی طلای خالص، معمولاً بر مبنای قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود. اما برای محاسبه قیمت طلای 24 عیار، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
قیمت روز طلا: ابتدا، قیمت روز طلا را بررسی کنید. می‌توانید این اطلاعات را از منابع قابل اعتمادی مانند وبسایت‌ها و نمایندگان طلا دریافت کنید.
وزن طلا: مقدار وزن طلا را در نظر بگیرید. این وزن ممکن است به واحد گرم، اونس یا کیلوگرم اندازه‌گیری شود.
محاسبه قیمت طلای 24 عیار: برای محاسبه قیمت طلای 24 عیار، از رابطه زیر استفاده کنید:
9% مالیات بر ارزش‌افزوده + 7% سود طلافروش + وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای 24 عیار)
توجه داشته باشید که قیمت طلا ممکن است بر اساس عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، سیاست های مالی و اقتصادی و سایر عوامل تغییر کند. بنابراین، بهتر است قیمت روز طلا را به طور مستمر بررسی کنید.

خلاصه
در این مقاله به سوال نحوه محاسبه قیمت طلا پاسخ کاملی دادیم، برای محاسبه قیمت طلا کافی است وزن طلا را با سود فروش طلا که هفت درصد است و با مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس نرخ مصوب نه درصد است، جمع کنید. اما توجه داشته باشید که وزن طلا از ارزش طلای خام استفاده شده در قطعه ای که انتخاب کرده اید، به اضافه هزینه کار به دست می آید.