0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبلغ قابل پرداخت0.00 گرم
ورود و ثبت سفارش
ثبت نام / ورود

سرمایه‌گذاری بر روی اقلام با ارزش یکی از روش‌های حفظ ارزش دارایی در شرایط مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود. خرید طلا نیز یکی از این روش‌های سرمایه‌گذاری است که در میان عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا یافته است. حتی با پیدایش بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جدید مانند ارزدیجیتال و امثالهم، طلا همچنان محبوبیت خود را به عنوان ابزاری برای معامله و سرمایه‌گذاری از دست نداده است. هر شخص و یا مجموعه‌ای با سرمایه‌ای متوسط و با به‌کارگیری روش‌های اصولی سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند سود خوبی از این بازار کسب نماید. سرمایه‌گذاری در بازار طلا به اشکال متفاوتی امکانپذیر می‌باشد. یک سرمایه‌گذار می‌تواند دارایی خود را به صورت سکه، شمش طلا،‌ طلای آب‌شده و یا طلای دست دوم بدون کارمزد تبدیل نگه‌داری نماید و منتظر بماند تا با رشد قیمت طلا، ‌سرمایه وی با سود روبرو شود.

طلای آب شده چیست؟

«طلای آب شده» همان طلای زینتی دست دوم می‌باشد که ذوب شده است و شکل زینتی خاصی ندارد.

برخی از سرمایه‌گذاران هستند که خرید این شکل از طلا را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند. چراکه برای خرید طلای زینتی که دارای شکل و طراحی چشمگیر می‌باشد، علاوه بر هزینه طلای آب شده که در آن به کار رفته است، هزینه کارمزد و اجرت ساخت نیز در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که برای خرید طلای آب‌شده تنها هزینه‌ای برابر با مقدار طلای خالص پرداخت می‌شود و خریدار هزینه اضافی پرداخت نمی‌نماید.

البته بایستی توجه نمایید که برای خرید طلای آب‌شده، بایستی تخصص لازم را کسب نمایید و یا با کارشناسان آسوگلد (طلای آسو) مشورت نمایید و سپس اقدام به خرید کنید. طلای آب شده در اشکال مختلفی نظیر «مکعبی» شکل ممکن موجود است. اشکال مختلف باعث شکل‌گیری وزن‌های مختلف می‌شوند. برای اینکه عیار طلای آب شده را به عیار دلخواه برسانند، ممکن است فلزهای دیگری به آن اضافه نمایند که همین امر باعث می‌شود رنگ طلای آب‌شده زرد خالص نباشد و رگه‌هایی از رنگ مسی،‌ نقره‌ای، سبز و سیاه در آن دیده شود. البته این موضوع نقشی در تعیین و یا تغییر قیمت آن نخواهد داشت. قیمت طلا با عیار آن مشخص می‌شود. از آنجا که عیار طلا و جواهرات در ایران معمولاْ ۱۸ می‌باشد، طبیعتا عیار طلای آب‌شده نیز ۱۸ (۷۵۰ از ۱۰۰۰) می‌باشد.

انگ طلا

نکته با اهمیت در رابطه با طلای آب شده «انگ» می‌باشد؛ انگ، کدی می‌باشد که به وسیله آن عیار طلای آب‎‌شده را مشخص می‌نمایند. با داشتن این کد، تقلبی نبودن طلای آب شده مشخص می‌شود و به نوعی شناسنامه آن قطعه طلا می‌باشد. این شماره بایستی بر روی قطعه آب‌شده درج شود و به اصطلاح آن را «انگ» می‌‌زنند.

مزایای طلای آب شده چیست

مزایای طلای آب شده عبارتند از:

– عدم پرداخت هزینه اضافی برای کارمزد و اجرت ساخت

– قیمت پایین‌تر نسبت به سایر انواع طلا

– انعطاف‌پذیر و قابل شکل‌دهی

– معاف از مالیات

– خریدوفروش ساده

تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا

تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

– می‌توان آن را به شکل دلخواه درآورد

– خریدوفروش آن نیاز به تخصص و تجربه دارد

– به دلیل عدم تعلق کارمزد و مالیات به آن، قیمت مناسب‌تری دارد

– به دلیل اشکال مختلفی که دارد نگهداری و جابه‌جایی آن آسان‌تر می‌باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار طلا شیوه‌های گوناگون دارد. از میان آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ طلا،‌ اوراق بهادار طلا، خرید شمش طلا، خرید سکه یا طلاهای تزیینی و طلای آب‌شده اشاره نمود. با شناخت انواع روش‌های سرمایه گذاری طلا و با توجه به مقدار سرمایه‌ای که دارید می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. مثلا، صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای آن دسته از افرادی طراحی شده که سرمایه اندک دارند و میزان سرمایه آن‌ها به میزان خرید یک قطعه طلای آب شده نمی‌شود و تمایل دارند در بازار طلا سرمایه‌گذاری نمایند.

شمش طلا و تفاوت آن با طلای آب شده

شمش طلا درصد خلوص بالاتری نسبت به طلای آب‌شده دارد. عیار شمش طلا ممکن است به ۲۴ هم برسد چراکه شمش طلا کمترین میزان ناخالصی را به همراه دارد. گاهی اوقات به شمش‌هایی که عیار ۲۴ دارند،‌ طلای خام نیز گفته می‌شود. طلای آب‌شده به دلیل عیارهای متفاوتی که به خود می‌گیردنمی‌توان اندازه و معیار جهانی برای آن در نظر گرفت، از این رو این نوع طلا صرفا در ایران خریدوفروش می‌شود؛ این در حالی است که‌ شمش طلا، بازار بین‌المللی دارد.

از دیگر تفاوت‌های طلای آب‌شده و شمش طلا می‌توان به شکل‌ آن‌ها اشاره نمود. طلای آب‌شده اشکال با اندازه‌های مختلفی دارد در حالی که شمش طلا در ابعاد و اشکال مشخص مکعبی ساخته می‌شود که وزن و اندازه‌ آن یک کیلوگرم می‌باشد و استاندارد بین‌المللی دارد. شمش‌های شرکتی با علائم مشخص و شناخته شده در بازار عرضه می‌شوند که اعتبار زیادی به همراه دارند. علاوه بر موارد ذکر شده، اجرت ساخت و کارمزد مشخصی به شمش‌های طلا تعلق می‌گیرد؛ در حالی که طلای آب شده هزینه کارمزد و اجرت ندارد.

سخن پایانی

سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود بیشتر از بازار طلا هستند و تمایلی به پرداخت پول بیشتر برای مالیات و اجرت ندارند، خرید طلای آب‌شده را به انواع دیگر آن مانند سکه، شمش و طلای تزیینی ترجیح می‌دهند. سرمایه‌گذاری بر روی طلای آب‌شده بدون اجرت معمولا بازدهی خوبی دارد، اما باید ریسک سرمایه گذاری را هم در نظر بگیرید و به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع سرمایه گذاری ریسک منحصربه‌فرد خود را به همراه دارد. اگر شناخت کافی در مورد بازار پر ریسک اما پر رونق خریدوفروش طلای آب‌شده ندارید، توصیه می‌شود حتما اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید و بعد وارد این بازار شوید. همچنین می‌توانید با کارشناسان آسوگلد (بنکداری آنلاین طلا با تمامی مجوزهای لازم) در این خصوص مشورت نمایید.